Lucas 19, 29-40 Palmzondag 2025
Je hele leven in één week. Bij de intocht in Jeruzalem staat Jezus op het hoogtepunt van zijn leven, op Witte Donderdag roept hij zijn leerlingen bijeen om vlak voor zijn dood de essentie van zijn leven en zijn aan ons na te laten. Op Goede Vrijdag dan beleeft hij het absolute dieptepunt in het leven, door iedereen verlaten, verraden en overgeleverd aan de dood. – Je hele leven in één week. De hoogste hoogten van je leven en de diepste diepten in de hogedrukpan van de Goede Week.
Maar wat deze week uiteindelijk tot de Goede Week maakt is dat er aan het einde blijkt dat alle hoogtepunten en alle dieptepunten, en zelfs de dood gedragen worden door het leven. Zoals Jezus bij de intocht gedragen wordt door groene palmen, zo drijft ons hele leven en zo drijft zelfs onze dood op de onderstroom van het leven.
Straks mag je een palmtakje meenemen, en ook al wordt het takje zelf na verloop van tijd dor en droog, dan nog wordt het op Aswoensdag tot vruchtbare as en brengt het weer nieuw leven voort.
Je hele leven in één week, maar vooral jouw leven dat groter is dan je bestaan, en wat telkens weer oplicht – op de hoogtepunten en de dieptepunten, en zelfs in je dood.
Ik heb het nog niet gehad over verrijzenis en opstanding, want daarbij denken we te snel aan een eeuwig leven ná de dood. Nee, het gaat erom dat dit eeuwige leven ons leven juist in het hier en nu optilt. Het eeuwige leven, hoe moeilijk ook te geloven, vormt het groene levende tapijt van palmtakken voor ons leven hier en nu. – Je hele leven hier, plus ook nog je hele leven wat groter is dan je bestaan, dat alles in één week.
Dat is dus een heel andere intocht, dan de triomftochten van de autocratische alfa-mannetjes en alfa-vrouwtjes in onze wereld dichtbij en ver weg. Die gaan niet over groene en levende palmtakken, maar die gaan vaak genoeg over lijken. Amerikaanse evangelicals beroepen zich op Dietrich Bonhoeffer om de nazi-aspiraties van Donald Trump te rechtvaardigen, terwijl Bonhoeffer juist tegen de nazi’s vocht en door hen werd gedood. En Marine Le Pen vergelijkt zichzelf zonder blikken of blozen met Martin Luther King. Zo worden Bonhoeffer en King voor de tweede keer vermoord. De groende en levende palmtakken worden vertrapt tot dood hout.
En wie er niet mee eens is die moet maar zwijgen. Rechters moeten zwijgen, de tegenkandidaat van Erdogan moet zwijgen, het Congres moet zwijgen en alle democratische controle-organen moeten zwijgen. ‘Meester, berisp uw leerlingen.’ Nee’, zegt Jezus, ‘als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.’
Wij hoeven niet te zwijgen. Laten we de Goede Week ingaan, laten we ons palmtakje op het kruis steken en laten we vertrouwen op het leven wat ons als groene palmtakken draagt. Blijven we niet radeloos staren naar de heersers die over lijken gaan, maar gaan we mee met Jezus die nederig op een ezel binnen trekt, die niet anderen tot slachtoffers maakt, maar die zichzelf offert. Dat is onze tegenbeweging. Laten we Hem en elkaar toezwaaien met groene palmen vol leven. Leggen we de palmen op de weg, leggen we de kleren op de weg met daarin nog de warmte van onze levenskracht.
Je hele leven in één week. Moge het leven wat groter is dan ons bestaan telkens weer oplichten; op de hoogtepunten en op de dieptepunten. Mogen we in leven en in dood gedragen worden door de palmen van het leven.
Ekkehard Muth, 13 april 2025